Vladimir Cvetnić

Šah i kako ga lako naučiti igrati

Šah je jedna od najvećih i najstarijih tvorevina civilizacije i pouzdano traje već 2000 godina. Jedinstvena je sinteza igre, sporta, umjetnosti i nauke, suštinskih oblika čovjekovog izražavanja, a s druge strane, potpuno svoj i neobjašnjivo originalan. Svrha je ove knjige naglasiti značaj šaha za cjeloviti razvoj djece i potrebu da ga upoznaju. Šah, odnosno njegovi sinonimi: drevna igra, igra milijuna, igra nad igrama, carska igra, svojom prirodom, strukturom i duhom razvija najznačajnije ljudske vrijednosti, ne manje od same nastave, ostvarujući, pri tome, obrazovnu, odgojnu i etičku funkciju. To postiže paradoksalnim spojem mašte i stvaralaštva sa zakonima logike i matematike. Siguran sam da će u učenje šaha, spregom edukacije (nastava - teorija), istraživanja (vježbe) i natjecanja (praksa), poticati prirodan i skladan razvoj djece i omladine, od spoznavanja i učenja, preko stjecanja navika i vještina, do provjere i primjene u praksi. Šah, s lakoćom, ostvaruje pedagoški san: mišljenje i djelovanje, mjesto pamćenja i reprodukcije… U pohvali šaha moglo bi se navesti još mnogo razloga, ali smatram da treba spomenuti još samo neke praktičnoga karaktera zbog čega treba početi učiti igrati šah. Šah svojom unutrašnjom logikom i karakterom snažno utječe na razvoj najboljih ljudskih osobina, kao što su objektivnost, marljivost, borbenost, zdrava ambicija, snaga volje, misaonost, mašta, društvenost... Dakle, radi se o izuzetno stvaralačkom području s višestrukim značenjem za mlade ljude, a koja, s druge strane, ne iziskuje velika ulaganja. Šah afirmira mladog čovjeka kroz druženja i natjecanja, omogućava mu nova saznanja na putovanjima i susretima u zemlji i inozemstvu, razvija mu, naročito u ranoj mladosti, samopouzdanje i osjećaj vlastite vrijednosti, ali mu, usporedo s tim, ostaje prijatelj i utočište tijekom čitavog života. Predložena knjiga namijenjena je u prvom redu za samostalan rad te nastavnicima i šahovskim nstruktorima u radu s početnicima i naprednijim učenicima.